بازار طلا و ارز به قیمت‌های پیش از حمله موشکی به اسرائیل برنگشت

بازارهای مالی ایران روز شنبه در شرایطی آغاز به کار کردند که به نظر می‌رسد تلاش‌های بانک مرکزی برای کنترل دستوری قیمت‌ها و بازگرداندن نرخ دلار به زیر ۶۰ هزار تومان ناموفق بوده است

بازارهای مالی در ایران‌ــ خبرگزاری مهر

بازارهای مالی ایران روز شنبه ۱۴ مهرماه در شرایطی آغاز به کار کردند که به نظر می‌رسد تلاش‌های بانک مرکزی برای کنترل دستوری قیمت‌ها و بازگرداندن قیمت دلار به محدوده زیر ۶۰ هزار تومان ناموفق بوده است.

بازار ارز با گذشت یک هفته از کشته‌ شدن حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، که باعث شد قیمت دلار در روز شنبه ۷ مهر از ۵۹ هزار تومان به ۶۲ هزار تومان برسد، همچنان برابر ریزش قیمت مقاومت می‌کند.

حمله موشکی سپاه پاسداران به خاک اسرائیل در روز ۱۰ مهر تداوم گمانه‌زنی‌ها مبنی بر پاسخ احتمالی این کشور، دلیل اصلی مقاومت دلار برابر بازگشت به نقطه هفته اول مهرماه است.

روز جمعه بعد از نماز جمعه تهران که با حضور علی خامنه‌ای برگزار شد، برخی رسانه‌های حکومتی ادعا کردند واکنش بازار نسبت به این رویداد مثبت خواهد بود و روند کاهش قیمت در بازار ارز و طلا از صبح شنبه آغاز می‌شود؛ پیش‌بینی‌ که دست‌کم در شروع فعالیت بازار در روز شنبه محقق نشد و قیمت‌ها همچنان در همان محدوده هفته گذشته باقی‌ ماند و بازارسازان حاضر به عقب‌نشینی نشدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دلار در شروع بازگشایی بازار از ۶۱ هزار و ۸۵۰ به ۶۲ هزار و ۵۰ تومان رسید. هرچند قیمت‌ها به نظر در محدوده‌ای ۱۰۰ تومانی نوسان دارد و در برخی ساعات ثبت قیمت ۶۱ هزار و ۹۵۰ تومانی در بازار را شاهدیم.

جهان‌بخش سنجابی، کارشناس بازار ارز، شرایط فعلی قیمت را ناشی از تاثیرپذیری بازار از تحولات منطقه‌ای می‌داند و بر این باور است در صورت کاهش سطح تنش‌ها، امکان بازگشت قیمت دلار به محدوده ۵۸ تا ۵۹ هزار تومان وجود دارد.

یکی دیگر از دلایلی که به باور تحلیلگران می‌تواند به بازگشت قیمت‌ها کمک کند، شکل اجرای عملیات موشکی سپاه پاسداران است که همانند عملیات وعده صادق ۱، آسیب جدی به اهداف اعلام‌شده وارد نکرد.

از سوی دیگر ازدحام در جایگاه‌های بنزین و نگرانی از آغاز جنگ فراگیر در صورت حمله احتمالی اسرائیل که در شبکه‌های اجتماعی موردتوجه قرار دارد، می‌تواند در روزهای آینده بازارهای مالی را تحت تاثیر قرار دهد و باعث افزایش قیمت دلار شود.

قیمت یورو که صبح شنبه ۶۸ هزار و‌ ۱۴۰ تومان بود، به نسبت هفته گذشته تغییر محسوسی نکرد و سطح نوسان آن ۳۰۰ تومان بود و در بالاترین نرخ طی روز برای دقایقی به ۶۸ هزار و ۴۰۰ تومان رسید.

در حال حاضر قیمت پوند ۸۱ هزار و‌ ۴۲۰ تومان و قیمت درهم ۱۶ هزار و ۸۱۰ تومان است که همانند قیمت این دو ارز در آخرین روزهای هفته گذشته است.

بازار طلا و سکه نیز دست‌کم در ساعات ابتدایی روز شنبه قیمت‌های هفته قبل را حفظ کرد.

قیمت سکه امامی که روز ۷ مهر بعد از اعلام رسمی کشته‌ شدن حسن نصرالله به ۴۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید، در طول هفته گذشته نوسان قیمتی یک‌ میلیون‌ تومانی را شاهد بود. بازارها در فاصله این هفته با قیمت ۴۷ میلیون و ۷۰۰ تا ۴۸ میلیون و ۷۰۰ تومانی مواجه بودند.

قیمت سکه گرمی نیز همچنان همانند آخرین روز کاری هفته گذشته هشت میلیون تومان است. موضوعی که نشانه فقدان اعتماد بازار به آرامش فعلی است.

ثبات قیمت‌ها در بازار سکه و طلا در شرایطی است که قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی با کاهشی ۰.۱۶ درصدی به دو هزار و ۶۵۳ دلار رسیده است. این موضوع نشان می‌دهد بازار طلا و‌ سکه ایران بیش از آنکه از نرخ طلا در بازارهای جهانی تاثیر پذیرفته باشد، تابع قیمت ارز و تنش‌های منطقه‌ای و سقوط ارزش ریال است.

در بازار سرمایه، کاهش شاخص کل طی روزهای هفته گذشته ادامه داشته است و به نظر می‌رسد در اولین روزهای هفته جاری نیز تکرار خواهد شد. قرار گرفتن شاخص کل بر عدد دو میلیون و ۱۱۴ هزار واحد در پایان روز چهارشنبه هم نتوانست نقطه‌ای باشد که فعالان بازار بعد از تغییر مدیریت بورس، انتظار می‌کشیدند.

این ناامیدی خود عاملی است که در کنار نگرانی از پاسخ احتمالی اسرائیل به حملات موشکی جمهوری اسلامی در هفته جاری می‌تواند روند کاهش شاخص کل را ادامه دهد.

فردین آقابزرگی، از کارشناس بازار سرمایه، همانند بسیاری از فعالان بازار در شرایط فعلی بر این باور است که «سازمان بورس باید تصمیم‌های راهبردی و اطلاعات مرتبط با بازار را شفاف‌تر منتشر کند تا اعتماد عمومی افزایش یابد».

نگرانی دیگر فعالان بازار سرمایه ادامه دخالت‌های دستوری دولت در بورس است که مطابق وعده‌های مسعود پزشکیان بنا بود در دولت چهاردهم پایان یابد. در حالی که با در نظر گرفتن وضعیت منطقه‌، احتمالا سیاست دخالت دستوری دولت در بورس نه‌تنها قرار نیست متوقف شود که با شدت بیشتر دنبال شده است.

کارشناسان معتقدند تا زمانی که مدیران بورس برای جلوگیری از ریزش ناگهانی ارزش بازار، محدودیت دامنه نوسان را اعمال می‌کنند، نمی‌توان واقعیت ارزش بازار سرمایه را مشخص کرد.

ادامه این روند شرایط را به سمت فشار بیشتر بر صف‌های فروش سوق داده و جو حاکم بر بازار سرمایه را با ناامیدی سرمایه‌داران آمیخته است.